Heb jij ook een goed idee?

Jij in de spiegel

Het Spel van Zelfreflectie en Verantwoordelijkheid

De stagiairs van STAD willen een spel organiseren om bewustwording en confrontatie te hebben met als centraal thema van online shaming. De Spiegelkamer is een interactief spel dat middelbare scholieren bewust maakt van hun rol in situaties rondom online shaming en pesten. Het spel is bedoeld voor alle jongeren die op social media actief zijn, en wij willen hen bereiken. Deze groep bevindt zich midden in hun sociale ontwikkeling en is actief op sociale media, waar zij regelmatig te maken krijgen met online shaming of pesten. Door hun keuzes te reflecteren, wordt inzicht gecreëerd in zowel de korte- als langetermijneffecten van hun gedrag, wat leidt tot meer empathie, sociale verantwoordelijkheid en uiteindelijk gedragsverandering. 

Waar en Waarom
De Spiegelkamer wordt op scholen gespeeld in een afgesloten ruimte, zoals achter een zwart gordijn met een spiegel en beeldscherm. Deze opzet maakt de ervaring persoonlijk, zodat jongeren eerlijk kunnen reflecteren zonder groepsdruk.

Na de zelfreflectie opdracht van de spiegel kunnen de scholieren hun belevingen bespreken in een praat/zit hoekje. Dit zal een moment bieden voor gezamenlijke reflectie en meer bewustwording van elkaars ervaringen/keuzes. 

Het scenario-spel laat spelers situaties van online shaming ervaren waarbij ze keuzes moeten maken, zoals ingrijpen, zich afzijdig houden, of negatief gedrag aanmoedigen. Afhankelijk van hun keuzes ervaren ze positieve of negatieve gevolgen. Dit leert spelers hoe hun gedrag kan bijdragen aan het beëindigen of verergeren van problemen.

De kern ligt in empathie: spelers verplaatsen zich zowel in het slachtoffer als de dader, en reflecteren op de impact van hun acties. Ze ontdekken dat steun bieden niet alleen slachtoffers helpt, maar hen ook trots maakt en een positieve omgeving creëert. Dit spel stimuleert verantwoordelijkheid en laat zien hoe kleine acties een groot verschil kunnen maken in een veiligere online en offline wereld.

Impact
Door jongeren te laten reflecteren op hun keuzes en te laten zien hoe zij een positieve verandering kunnen maken, draagt de Spiegelkamer bij aan een veiliger en inclusiever digitaal landschap. Op lange termijn versterkt dit niet alleen de sfeer in de klas, maar ook het zelfvertrouwen en de sociale interacties van de deelnemers, zowel online als offline.


Resultaat: Een spel over online shaming
Fase: In uitvoering