Wie is de online held?
Denk je aan Wie is de Mol, dan zit je goed! Het team bestaat uit 10 deelnemers die in verschillende challenges negatieve dingen uitvoeren op sociale media. Echter, één van de 10 deelnemers is de held. De taak van de held is om de negatieve berichten en bedoelingen subtiel te transformeren naar positieve reacties, zonder ontdekt te worden.
Het team krijgt drie verschillende uitdagingen waarbij ze samen online moeten werken, maar de held probeert ongemerkt de situatie te verbeteren. Aan het eind van de drie challenges moeten de deelnemers raden wie de held is. Ook kan de kijker mee raden. Dit zorgt voor een spannende en interactieve ervaring.
3 challenges
Zo kun je bij de eerste challenge denken aan een Hashtag Hacker die het woord gaat spotten over het onderwerp Online Shaming. Dat je echt elke kartonnen letter moet opzoeken en daarvan een woordje moet gaan maken.
De Tweede opdracht zal als volgt zijn dat we Commentaar Roulette
We laten de deelnemers anonieme “online commentaar” schrijven over een casus die we zelf bedacht hebben. De held moet een positief commentaar toevoegen, maar zonder ontdekt te worden. ,0
De laatste opdracht: De Shaming Krant
We laten de deelnemers samenwerken aan een digitale “krant” met fictieve nieuwsartikelen over online shaming. De deelnemers mogen de artikelen aanpassen: de meeste proberen ze sensationeler en negatiever te maken, terwijl de held juist probeert kleine positievere veranderingen door te voeren.
Aan het einde vanr de 3 grote challenges zal de online held bij de ontmaskering naar voren stappen. Zodat de deelnemers eindelijk weten wie nou echt de Online Held is.
Doel
Het doel van Wie is de Online Held? is om bewustzijn te creëren over de kracht en impact van online gedrag. Door deelnemers en kijkers mee te laten doen aan uitdagende en interactieve opdrachten, wordt duidelijk hoe negatieve en positieve online interacties werken en hoe je online negativiteit kunt omzetten in positiviteit. Dit draagt bij aan een samenleving waarin online platforms veiliger zijn.
Thema: Online ShamingResultaat: Op een positieve manier bewustwording creëren voor online shaming
Fase: Concept