De Rode Draad
Stel je eens voor: vlees eten wordt het nieuwe roken. Vleesverpakking met waarschuwingen over de gevaren van (overmatig) vlees eten. Je vrienden die teleurgesteld zijn wanneer je weer vlees bestelt in een restaurant. Of stel nou dat vlees eten een basisbehoefte wordt, gesubsidieerd door de overheid, zodat je de rest van je leven gratis vlees mag eten. En wat dacht je van het invoeren van een vleesquota zodat we de CO2-reductiedoelen halen? Spreekt dit al tot je verbeelding?
De Rode Draad is geboren uit mijn eigen ervaring als Gen Z-vleeseter die zich bevindt in een verschuivende cultuur van vleesconsumptie. Ik ben zelf in tweestrijd: voor mij is deze kwestie namelijk niet zwart-wit. Ik wil uitzoeken waar dit door komt, maar ook hoe anderen hier mee bezig zijn (of niet). De hoofdvraag van dit onderzoek is: “Welke vorm heeft de vleesconsumptie cultuur in ons toekomstbeeld?”
Ik zie mijn vrienden en kennissen steeds vaker overstappen naar vegetarisme of veganisme. Tegelijkertijd worden de vleesvervangers steeds overtuigender en de steeds hogere kosten van vlees beperken de toegankelijkheid steeds meer. Maar ook zijn er nog genoeg in mijn omgeving die totaal niet bezig zijn hiermee. Deze veranderingen hebben geleid tot een sterke tweedeling en het intrigeert me enorm om te begrijpen waar deze uiteenlopende overtuigingen vandaan komen en wat de toekomst voor ons in petto heeft.
Met mijn social design achtergrond wil ik een onderzoek doen waarin ik meer leer over de huidige perspectieven en trends van vleesconsumptie. Uiteindelijk zal ik dit vormgeven in een “zine”. Een non-commerciele magazine, dat men kan gebruiken om de verschillende perspectieven te bestuderen en de dialoog aan te gaan.
De Rode Draad is bedoeld voor iedereen die een mening heeft over vleesconsumptie, of zelfs voor degenen die nog twijfelen over waar ze staan. Als social designer wil ik graag de echte, diepgaande gedachten van mensen over deze culturele shift verkennen.
Resultaat: Een ruimte te creëren waar mensen zich vrij voelen om hun ideeën te delen zonder veroordeling, om zo een meer genuanceerd en begripvol gesprek te bevorderen.
Fase: Draagvlak