Heb jij ook een goed idee?

Impact Frame

Sociale media kunnen zowel positieve als negatieve effecten hebben op het welzijn. Het (overmatig) gebruik van sociale media, met name wanneer dit gepaard gaat met cyberpesten, kan bijdragen aan gevoelens van depressie. Aan de andere kant kunnen sociale media ook dienen als platforms voor steun, informatie en het onderhouden van sociale relaties, wat positieve effecten op de geestelijke gezondheid kan hebben.

Het project

Impact Frame is een campagne voor jongeren tussen de 10 en 25 jaar. Deze leeftijd is veel actief op sociale media en weten wat er speelt. Jongeren hebben er dagelijks mee te maken en hebben een duidelijk gevoel bij sociale media. Sommige jongeren zien de mooie foto’s van influencers die naar verre landen reizen en krijgen een gevoel van jaloezie, of ze zien dat hun beste vriend een prijs heeft gewonnen en ervaren een gevoel van trotsheid.

Wij zijn Jimmy, Nina en Nikki van Stichting STAD. Wij hebben de opdracht gekregen om een nieuwe campagne te maken voor de week van mediawijsheid. Deze maand is het thema: ‘’#hierniet’’. Met #hierniet maken allerlei organisaties zich hard voor een online wereld waar iedereen zich veilig voelt en waar je kunt zeggen wat je denkt, op een respectvolle manier.

Wij gaan een (online) kunstexpositie houden waarin we de deelnemers de opdracht geven om (online) een illustratie, tekening, etc te maken over het gebruik van social media in deze tijd en hoe ze dit ervaren. De kunst van de deelnemers willen we uiteindelijk, samen met een partner, op sociale media delen. De expositie zal bestaan uit uitsluitend digitale kunst. Het maakt niet uit welk programma hiervoor wordt gebruikt, als het maar digitaal is. Dit sluit namelijk goed aan bij het thema en zorgt voor een richtlijn waar de deelnemers mee aan de slag kunnen.  

We willen met Impact Frame niet alleen de effecten van social media laten zien in de vorm van kunst, maar ook in beeld brengen hoe verschillende mensen social media ervaren. Ook wij ervaren zowel de goede als de slechte kant van social media. Dit is vooral iets van nu en dat kan ervoor zorgen dat we originele artistieke werken ontvangen die we voor het eerst zien in onze generatie

Thema: #hierniet
Fase: Stuur nu je kunstwerken naar @StadHaarlem