We carestpakket
Je bent jong, gaat naar school, doet aan sport, spreekt af met vrienden én moet zorgen voor een familielid die dit zelf niet kan. Dat laatste kan het leven van een jongvolwassene erg beïnvloeden. Als jonge mantelzorger heb je vaak minder tijd voor jezelf en vrienden, vind je het moeilijk om je schoolwerk bij te houden en mis je vaak de zorg die andere leeftijdgenoten wél hebben. Omdat er weinig erkenning is voor jonge mantelzorgers willen Jin(18), Jip(19) en Alyssa(18) hier verandering in brengen.
De gemiddelde werknemer kent het wel. Elk jaar wanneer kerst om de hoek komt kijken, krijgt iedereen op werk een kerstpakket. Denk aan lekkernijen, verzorgingsproducten of aan mooie cadeaus. De reden hierachter is om werknemers te bedanken voor al het werk dat ze dat betreffende jaar hebben geleverd. Eigenlijk is het kerstpakket dus een heel lief gebaar om iemand te bedanken voor hun werk. Jonge mantelzorgers verzorgen hun dierbare elke dag, zonder weekend, pauzes, absenties of vakantiedagen. Om deze jongeren in het zonnetje te zetten en de waardering te geven die ze verdienen was We Carestpakket opgericht.
Het We Carestpakket was een praktisch en leuk kerstpakket speciaal voor jonge mantelzorgers. Het pakket werd gevuld met diverse producten die gesponsord zijn door verschillende (lokale) partijen, bedrijven en ondernemers. Namelijk door: Lush, Body Shop, HEMA, Brandt Kaarsen, Simon Levelt, cafe de Tussentijd en de Koek Fabriek. De producten varieerde van verzorging en nuttige producten tot leuke cadeaus of lekkernijen die de jonge mantelzorgers kunnen gebruiken als een momentje voor zichzelf, of samen met de persoon waar ze voor zorgen. Ook zat er een kaartje in het pakket met een lief bericht van een vreemde die op straat was gevraagd om iets te schrijven voor een jonge mantelzorger. Naast al deze mooie dingen werden er ook folders bijgestopt met informatie over verschillende jonge mantelzorg hulpdiensten die steun bieden aan jonge mantelzorgers. Nadat alles was verzameld werd het in een doos gedaan (dat ook gesponsord was) die feestelijk versierd werd. In totaal was het doel om 50 pakketten samen te stellen en die in samenwerking met Jonge mantelzorg organisaties te verspreiden. Daarnaast konden mensen via google forms op Instagram een jonge mantelzorger opgeven die ook een We Carestpakket verdiende. Deze pakketten waren er om de jonge mantelzorger te bedanken voor al hun inzet en daden. Iets wat iedere werkgever zou doen tijdens kerst. Dit allemaal in de hoop dat ze weten dat ze gezien, maar vooral ook gewaardeerd worden!
Op 11 december was er ook een inzamelingsactie georganiseerd bij cafe de Tussentijd waar men lieve berichten kon schrijven, maar ook om spelletjes, boeken of andere leuke producten te doneren. Deze spullen werden vervolgens over de pakketten verdeeld.
We Carestpakket heeft ook de aandacht van de pers getrokken. Zo kwam er een artikel in DUIC en RTV Utrecht en had zelfs een student aan de HU contact opgenomen om een audiorapportage te maken over de We Carestpakketten. Het was een groot succes! 50 jonge mantelzorgers zijn inmiddels in bezit van een We Carestpakket.
Thema: de jonge mantelzorgerResultaat: Een kerstpakket voor jonge mantelzorgers
Fase: Afgerond