The Comment
Social media. De naam hoort het al te zeggen, maar helaas zijn onze go-to apps niet zo “sociaal” als ze horen te zijn. Laatste jaren komt negativiteit op sociale platformen steeds meer in beeld. Dit speelt ook een grote rol in het leven van jongvolwassenen. Jongeren groeien op met het idee dat dit de realiteit is en vormen een negatief beeld bij sociale omgangen. Hierdoor raken zij sneller onzeker of mijden sociale interacties.
Door dit onderwerp te bespreken bleek al snel dat er veel negatieve kanten zitten aan de sociale media. Vaak deelt men negatieve opmerkingen op het internet, zonder er een seconde bij stil te staan hoe vervelend de opmerking kan overkomen op een ander. Om hier verandering in te brengen, hadden Jip (19 jr), Jin (18 jr) en Alyssa (18 jr) van STAD Utrecht een interactief en relevant kaartspel bedacht genaamd: The Comment. Hiermee wilden ze op een leuke en interactieve manier jongeren bewust maken van de effecten van negatieve comments en te leren bijdragen aan een fijnere en veiligere plek op het internet.
Om bij jongeren binnen te komen is het debat spel bedacht: The Comment. Door middel van dit kaartspel worden de jongeren ertoe gezet om over de voor- en nadelen van social media te praten, maar ook te luisteren naar elkaars mening. Het wordt bespreekbaar gemaakt.
Het spel kent 14 kaarten in totaal. Eén kaart met de spelregels, één voor en één tegen kaart, 10 stelling kaarten en één kaart met een QR code die je naar de Instagram van The Comment verwijst voor nog meer stellingen. De groep wordt in tweeen gesplitst. Een groep krijgt de voor-kaart en de ander de tegen-kaart. Er zal een spelleider zijn die de stelling voorleest en de tijd bijhoudt. Elke groep krijgt 3 minuten de tijd om te overleggen en voor en tegen argumenten te bedenken. Dan start het spel. Ze krijgen 6 minuten de tijd om met elkaar in debat te gaan. De spelleider leidt het debat, maar let ook op de tijd. Als de tijd om is mag de spelleider beslissen welk team heeft gewonnen. De spelleider kiest het team met de sterkste argumenten, dit team krijgt vervolgens 1 punt. De volgende stellingkaart wordt getrokken en beide teams trekken weer een voor- of tegen-kaart. De stelling wordt weer voorgelezen, enz. Het spel duurt in principe 5 rondes in totaal. Het team met de meeste punten in totaal wint. Mochten de spelers nog niet uitgespeeld zijn, dan kunnen ze zo lang doorgaan als ze willen. Zijn de stellingkaarten op? Dan kunnen ze via de QR code meer stellingen vinden op de Instagram van The Comment. Je kan het spel met minimaal 3 personen spelen (1 voor, 1 tegen en 1 spelleider).
Aangezien dit spel ideaal is voor grote groepen hadden Jip, Jin en Alyssa contact opgenomen met meerdere scholen met de vraag of ze het spel in een les mochten spelen. Het Grafisch Lyceum Utrecht, MBO Utrecht, Vaartsche Rijn College en X11 waren alle vier erg enthousiast. Jip, Jin en Alyssa hebben het spel gespeeld met vier verschillende klassen. Zij waren de spelleiders. De leerlingen en studenten waren enthousiast over het spel en kregen de ruimte om aan het einde van het spel feedback te geven. De scholen mochten de kaartspellen houden om te gebruiken voor lessen in de toekomst.
Thema: social op je socialsResultaat: Een debat-kaartspel om jongeren bewust te maken van de gevolgen van sociale media
Fase: Afgerond