A Book By Choice
Lezen is super interessant en iets magisch. Je kan het leven romantiseren, karakters bedenken maar ook tijdelijk weg uit de echte wereld. Tegenwoordig hebben jongeren hier zeker een andere mening over, want steeds minder jongeren lezen en lenen niet meer zo snel een boek van de bibliotheek of zijn weinig te zien in de bibliotheek. Jongeren zitten liever op Tik Tok, dit is een app met korte filmpjes waar ze minder lang hun aandacht bij hoeven te houden. Of een Netflix serie, aangezien je daar minder moeite voor hoeft te doen om een fantasierijk verhaal waar te nemen. Maar doordat jongeren minder geneigd zijn om te lezen gaat de spelling en leesvaardigheid achteruit, evenals de aandachtsspanne. Wij willen hier wat aan veranderen, hoe krijgen we jongeren naar de bibliotheek om boeken te gaan lezen? Want lezen is stiekem echt heel erg leuk!
Hier hebben Alyssa (18 jr), Jip (19 jr) en Jin (18 jr) de perfecte oplossing voor bedacht. Namelijk het geweldige en creatieve concept: A Book By Choice. Het doel van A Book By Choice is om jongeren te motiveren en te stimuleren om weer of meer te gaan lezen.
Hoe worden deze jongeren dan precies gemotiveerd en gestimuleerd? Jongeren zijn vaak nieuwsgierig en hebben een hele wereld te ontdekken, verschillende mensen te ontmoeten maar de grootste en meest uitdagende taak is om zichzelf te vinden.
Zoals eerder benoemd zijn veel jongeren actief op het sociale-media platform Tiktok en tegenwoordig komen hier veel video’s op voor waar een persoonlijkheidstest te zien is. Zo werden de bekende Harry Potter Quiz , MBTI types of welke emotie ben jij Quiz een succes. Dit zijn allemaal vragenlijsten die jou helpen te ontdekken welk label bij je past, gek genoeg is dat heel belangrijk voor deze generatie. Hierop hebben wij ons idee gebaseerd.
Het idee was om een persoonlijkheidstest met originele, gekke en rare vragen te ontwikkelen en deze gratis op een website beschikbaar te stellen om meerdere jongeren te bereiken. Door middel van gekke vragen werd de aandacht van de jongeren getrokken en werden de jongeren gemotiveerd om de test te maken. Door deze vragen op een website in een quiz-vorm te beantwoorden kwamen ze bij een eindresultaat. Hier lazen ze wat voor karakter bij jou paste. Waren zij bijvoorbeeld een Cheeky Challenger, Chill Mind of een Wholesome soul? Voor deze verschillende karakters werd een kleurenpalet gecreëerd op basis van de aura kleuren die bij deze karakter past. Aan elke karakter worden er meerdere boek aanbevelingen gekoppeld. Elke maand worden er per karakter weer vier nieuwe boeken aanbevolen. Onder het eindresultaat staat een link die je naar de Instagram pagina van A Book By Choice verwijst. Op deze pagina vind je het kleurenpalet dat bij jouw persoonlijkheid past, en waar de boekenlijst te vinden is met boeken die perfect bij de geselecteerde persoonlijkheden passen. Een ideale aanbeveling! Het doel was om voornamelijk jongeren te bereiken door middel van TikTok, omdat de meeste gebruikers overeenkomen met de doelgroep. Eenmaal bij de boekenlijst aangekomen is er een mogelijkheid om de boeken makkelijk en snel te lenen of te kopen. Door gebruik te maken van de “tag” functie, worden gebruikers doorverwezen naar de officiële website van bibliotheek Nederland, of een boekwinkel die het boek verkoopt.
De website van A Book By Choice wordt gepromoot door middel van QR-codes op posters in de Bibliotheek en via Instagram. Ook speelt TikTok een belangrijke rol in onze promotie. Veel jongeren zijn actief op TikTok en zijn tegenwoordig snel geïnteresseerd in een persoonlijkheidstest.
Benieuwd welk karakter jij bent en wat dus ideale boeken zijn voor jou om te lezen?! DOE DAN NU DE TEST.
Jip, Jin en Alyssa gaan dit project verder ontwikkelen en hopen dit door heel Nederland verder te kunnen trekken.
Resultaat: Een persoonlijkheidstest die je kennis laat maken met boeken die écht bij jou passen.
Fase: Uitvoerend