Heb jij ook een goed idee?

WerkZat

Nu corona zo goed als voorbij is en de wereld weer open gaat kunnen we weer de kroeg in, weer festivals afstruinen en is de event sector weer tot leven gebracht! Voor deze sector betekent dat dus ook dat zij weer volop personeel kunnen aannemen…. maar… waar is dat personeel gebleven?

Jonge medewerkers die vroeger bijbeunende in de horeca of op festivals is tijdens Corona veelal uitgestroomd en wat anders gaan doen. Nieuwe aanwas van personeel blijft echter uit, jonge mensen weten de weg naar het werk achter de bar of achter de schermen niet meer te vinden. Voor een deel komt dat wellicht door de wensen vanuit deze groep potentiële werknemers. “Ik leef niet om te werken, ik werk om te leven.” Jongeren zijn steeds vaker op zoek naar baantjes en bijbanen die voldoen aan hun specifieke wensen en levensstijlen. Een andere reden is waarschijnlijk ook dat de nieuwe aanwas van 18-20 jarigen waarschijnlijk amper tot nooit op een festival is geweest en daarom dus ook niet goed weet hoe leuk het is om daar te zijn- of te werken!

Om jongeren meer inzicht in het leven achter de schermen van festivals te geven en hen te motiveren daar te gaan werken, hebben Soof, Liam, Arend en Sergio ‘WerkZat’ opgezet. ‘WerkZat’ is een YouTube-serie die op vrolijke en originele wijze laat zien hoe leuk het is om op een festival te werken. Daar zijn ze zelf ook onwijs benieuwd naar want hoewel Liam een echte festivalganger is (als gast) is Soof nog nooit op een festival geweest! Voor hen beiden is het de eerste keer dat ze op een festival/concert gaan werken. 

Tijdens hun opnames zijn de vier stagiaires door werknemers van het Dordtse poppodium Bibelot mee op pad genomen om verschillende banen en taken tijdens een concert te ervaren. Daarnaast is naar voren gekomen hoe belangrijk het is voor een poppodium als Bibelot om met jongeren te werken.
Verder is dit top team op straat enquêtes gaan afnemen om te onderzoeken waarom jongeren nou wegblijven bij baantjes in de horeca.

WerkZat richt zich op jongeren tussen de 18 en 24 jaar die nog nooit op festivals of evenement hebben gewerkt maar wel op zoek zijn naar een toffe (bij)baan. De doelgroep van WerkZat is nieuwsgierig, luistert zelf veel muziek, is niet verlegen en staat open voor een nieuw avontuur.  Lachen is voor hen erg belangrijk, en daarom is WerkZat ook laagdrempelig en humoristisch opgezet. 

De eerste aflevering van WerkZat valt nu te bekijken! Gemaakt door stagiaires Liam, Soof, Arend en Sergio.

Thema: waarde van werk