Heb jij ook een goed idee?

Dinner Yourself!

De vraag naar personeel in de Utrechtse horeca was en blijft groot. Overal zie je het voorbij komen: “wij zijn op zoek naar een zelfstandige chef”, “wij zijn op zoek naar een assistent bedrijfsleider”, “wij zijn op zoek naar barpersoneel”, “wij zijn op zoek naar bediening” en ga zo maar door. Erg veel jongeren zijn op zoek naar een leuke bijbaan, maar toch is er een groot tekort aan horecapersoneel. Dat is gek. Door de corona crisis heeft de horecabranche stilgelegen en was er geen zekerheid meer voor een inkomen. Logisch dat jongeren dan niet meer in de horeca willen werken, maar nu het allemaal weer opengaat blijft de vraag naar personeel groot. Los van de twijfels of werken in de horeca zekerheid kan bieden twijfelen ook veel jongeren of werken in de horeca überhaupt iets voor hen is. Horeca is meer dan werken, horeca is ontmoeten van vrienden (je collega’s), veel leren zoals: leren met stress omgaan, overzicht krijgen, inzicht en niet te vergeten: mensen kennis opdoen en sociale skills ontwikkelen. Om die twijfels van deze jongeren weg te nemen en te laten zien dat horeca meer is dan alleen werken was het concept ‘Dinner Yourself’ bedacht. Door mee te hebben gedaan aan ‘Dinner Yourself’ kon je vrijblijvend de totale horeca experience ervaren om erachter te komen of werken in de horecabranche iets voor jou is. Daarnaast was een heerlijke driegangenmenu met een drankje als beloning ook niet verkeerd!

Jongeren konden zich aanmelden als gast én werknemer tegelijkertijd. Hoe zag dat er uit? De elf deelnemende jongeren werden onderverdeeld in drie groepjes. Zij gingen met hun groepje aan een tafel zitten. Op deze manier konden ze nieuwe jongeren leren kennen die ook interesse hebben in deze branche. Het is voor veel jongeren natuurlijk leuker om iets samen te doen dan alleen. De groepen werden onderverdeeld in een voor-, hoofd- en nagerecht groep. Deze groepjes werden ook weer in tweeën gedeeld. Het ene deel ging de drankjes opnemen, klaarmaken en uitserveren en de andere groep kreeg uitgebreid les in de keuken hoe zij dit gerecht moesten voorbereiden, opdienen en uitserveren. Alle deelnemers hadden genoten van de drie gangen.

Op deze manier hebben de deelnemers op een leuke, leerzame en vrijblijvende manier verschillende kanten van de horeca leren kennen en hebben ze gekeken of het iets voor hen is. Middels deze verschillende activiteiten leerden de deelnemers ook omgaan met prestatiedruk en kregen zij ook tegelijkertijd mee hoe belangrijk het is om met veel plezier te werken. Een chefkok en een bartender, hebben deze jongeren aangestuurd en ervoor gezorgd dat de deelnemers konden ervaren hoe het is om onder druk kwaliteit te leveren. 

De doelgroep waren Utrechtse jongeren die zich bevinden in de leeftijdcategorie 18 t/m 25 jaar. Deze jongeren waren op zoek naar een nieuwe bijbaan, vonden het leuk om nieuwe mensen te leren kennen en waren flexibel ingesteld. Echter twijfelden zij of de horecabranche iets voor hen is. Om hier een antwoord op te krijgen hebben zij zich aangemeld voor Dinner Yourself.

Om deze doelgroep te bereiken werden er posters opgehangen bij ‘t Taphuys waar het event ook plaats had gevonden. Dit is namelijk een jonge, hippe en kleurrijke ontmoetingsplek waar veel jongeren binnen deze leeftijdscategorie te vinden zijn. Op deze manier was het een stuk eenvoudiger om de juiste doelgroep te bereiken. Om niet alleen jongeren te trekken die al ‘bekend’ zijn met de horeca werden er ook flyers en posters ophangen en uitgedeeld in verschillende scholen van Utrecht. Hierdoor ontstond er interactie met de doelgroep en konden er korte en fysieke gesprekken tot stand komen waarin vragen gesteld werden als “Wie is er nog op zoek naar een toffe bijbaan?” en “Wat verwacht je van een bijbaan”.
De posters en flyers zijn gesponsord door: Nimeto Utrecht en Media College Amsterdam.

Dinner Yourself heeft maandag 25 april  plaatsgevonden in ‘t Taphuys op de Mariaplaats te Utrecht van 15:00 tot 18:00.
Om een kijkje te kunnen nemen in dit toffe project kan je nu genieten van onze aftermovie. 

Dinner Yourself heeft aan jongeren kunnen laten zien hoe leuk het is binnen de horecabranche, en hebben ze jongeren letterlijk laten proeven hoe het is om in de horeca te werken. Dit project was zeer geslaagd!

Thema: waarde van werk
Resultaat: Ontdek of werken iets voor jou is via de Dinner Yourself experience
Fase: Afgerond