Heb jij ook een goed idee?

What the hack?!

Cybercriminaliteit; een groot begrip binnen de internetindustrie, maar een weinig voorkomend activiteit voor velen. Of toch niet? Misschien heb je dit zelf niet altijd door, maar ook jij loopt het gevaar om gehackt te worden. Of je nu jong of oud bent. Tegenwoordig worden er veel pogingen door hackers gewaagd om bijvoorbeeld je persoonsgegevens of geld te beroven. Zo zijn er simpele sms’jes die beweren dat jouw zogenaamde pakketje te volgen is via een URL-link of ontvang je vreemde e-mails in je inbox die beweren dat je een nieuwe pinpas aan moet vragen. Al deze activiteiten duiden op pogingen om jouw gegevens te hacken. Maar hoe brengen we dit onderwerp bij jongeren onder de aandacht? En zijn zij zich bewust van de gevaren die het internet met zich meebrengt?

Evy (18), Jacco (20) en Marlou (23) zijn drie studenten die een opleiding volgen in de mediabranche. Zij als jongeren hebben (mede door hun studie) veel te maken met de online wereld, maar zijn zij zich wel bewust van de gevaren van op het web? Door een campagne te koppelen aan een silent disco wilden zij de jongeren weerbaarder maken tegen cybercrime. 

Door middel van een Silent Disco op 18 maart doorbraken zij de stilte en stond beweging en plezier centraal. Tijdens deze disco waren er verschillende activiteiten die te maken hadden met het thema cybercriminaliteit. Daarnaast werd deze silent disco gegeven in combinatie met een vrijmibo (=vrijdagmiddagborrel). Hierbij waren er verschillende hapjes en (alcoholvrije) drankjes aanwezig om de sfeer van de disco een extra touch te geven.

Om het feest in goede banen te leiden werd er gewerkt met een gastenlijst. Door mond-tot-mond reclame werden de bezoekers benaderd. Ook werd dit feest geadverteerd via de social app; Amigos. Via Amigos konden verschillende jongeren, wonend in de omgeving Utrecht, uitgenodigd worden om naar het evenement te komen. Wanneer de gastenlijst compleet was ontstond er een duidelijk overzicht met de namen van de gasten, hun woonplaats, leeftijd en het aantal bezoekers. Deze informatie was nodig voor een uiting die later op de avond tentoongesteld werd. Ook deze activiteit stond in het teken van cybercrime. 

Daarnaast werd er bij de entree gevraagd of iedere bezoeker hun entreebewijs wilden tonen en de QR-code bij de ingang konden scannen. Zodra zij dit hadden gedaan, gingen ze onbewust akkoord met de huisregels en algemene voorwaarden van het evenement. Jongeren zijn namelijk op veel momenten ontzettend impulsief en vergeten vaak de kleine lettertjes te lezen. Via deze weg werden de bezoekers op een innovatieve en creatieve manier later op de avond geconfronteerd. Het doel was om de doelgroep bewust te maken dat juist de kleine letters erg cruciaal kunnen zijn. Iedereen wilt zich namelijk goed beschermen tegen onbetrouwbare activiteiten op het internet, maar zorg er wel voor dat je alles goed hebt gelezen. 

Tijdens het dansen op de muziek van de koptelefoons, werden er verschillende ‘glitchen’ door de muziek heen gemixt. Denk hierbij aan korte zinnetjes, zoals “You’re infected”, “Check your passwords” en “Don’t scan every QR-code”. Komt die laatste zin je bekend voor? Jazeker, de bezoekers op het feest hadden langzaamaan door wat hier aan de hand was. Was het slim om zomaar een QR-code te scannen? Zeker niet. De muziek ging uit en er verscheen een groot scherm op de muur. Er werd een video afgespeeld waarin duidelijk werd gemaakt dat het feest gehackt was. Voordat het feest begon hadden Jacco, Evy en Marlou alle deelnemers gegoogeld die zich hadden aangemeld voor de gastenlijst. Alle informatie die ze konden vinden over die personen hadden ze op een leuke manier in de video ge-edit. Je eigen hoofd op een groot scherm zien tijdens een feestje zorgde voor een groot shock-effect. WHAT THE HACK?! Missie geslaagd! Na dit evenement zullen ze de volgende wél 2x nadenken voordat ze zomaar akkoord gaan met de voorwaardes.

Thema: cybercriminaliteit
Resultaat: Silent disco met shockeffect dat leidde tot bewustwording van cyber criminaliteit
Fase: Afgerond