Scam away
Scam away
Scam away is een nieuw initiatief van STAD Alkmaar om het begrip ‘ondermijning’ beter onder de aandacht te brengen bij jongeren.
Tegenwoordig zie je op social media platformen steeds meer giveaway acties van verschillende soorten producten. Meestal zijn deze giveaways van grotere bedrijven waarbij je vaak het bericht moet delen, mensen moet taggen, of je persoonsgegevens achter moet laten.
Het gebeurd vaak dat dit soort giveaways niet echt zijn, maar een scam. Op deze manier kunnen criminelen heel gemakkelijk aan gegevens van mensen komen. Veel jongeren zijn zich niet bewust van de gevaren die hierbinnen schuilen en laten zodra ze wat kunnen winnen direct hun gegevens achter. Hiermee kunnen hun gegevens gemakkelijk worden verkocht of gebruikt voor allerlei verschillende activiteiten.
De stagiaires van STAD Alkmaar zijn de afgelopen periode precies dit gaan doen. Via verschillende opgezette social media kanalen zijn zij nep giveaways gaan uitzetten. Door middel van gelikt uitziende pagina’s hebben zij geprobeerd data te verzamelen door middel van het opzetten van winacties. Jongeren met flitsende content en een mooie belofte proberen zoveel mogelijk data te laten weggeven. Natuurlijk niet om deze data te misbruiken, maar om deze jongeren door middel van een truck te laten inzien wat de consequenties kunnen zijn.
Via deze weg hebben zij drie online bedrijven opgezet.
Aan de hand van drie verschillende online manieren hebben de stagiaires geprobeerd zoveel mogelijk data te verzamelen en jongeren te pushen de gekst mogelijke dingen te laten inzenden. Nadat alle data en video’s verzameld zijn, zijn zij gaan kijken naar de best mogelijk manier om de deelnemende jongeren te confronteren. Dit hebben zij gedaan door middel van een mail waarin de jongeren te horen krijgen dat zij gewonnen hebben. Om hun prijs in ontvangst te nemen moet er alleen nog even op de volgende link worden geklikt. Zodra zij op deze link klikken krijgen zij een voorlichtingspagina en video te zien. Hier vinden zij meer informatie over hoe online oplichting te voorkomen is. En vinden de jongeren verschillende voorlichtingsorganisatie. Vervolgens is alle verzamelde data natuurlijk vernietigd. Uiteindelijk zijn er meer dan 70 aanmeldingen geweest, wisselend van jongeren die een prijs wilde winnen tot jongeren die influencer wilde worden. Voor iedere campagne was een wisselende voorlichtingspagina.
Het hele idee achter deze scam is jongeren bewust maken van de gevaren die schuilen in het delen van informatie op internet. En jongeren daarnaast laten nadenken over de kwetsbaarheid online. Hier vind je de voorlichtingspagina.
Ook een tof project starten? Stuur ons dan een berichtje of doe wat inspiratie op!