Verbinding verbrokenHeb jij ook een goed idee?

Verbinding Verbroken

Hoe maak je jongeren bewust van het verhaal achter hun online wereld? Ze komen van alles tegen tijdens het scrollen op Instagram, Facebook, TikTok, etc. Door de grote hoeveelheid prikkels en informatie komt het verder nadenken wat je leest of ziet vaak op de tweede plek. Is het wel waar wat ik lees? Ben ik het wel eens met deze mening? Die perfecte foto kan toch niet alles zijn? Door hierover na te denken zullen jongeren minder vergelijken en vaker nadenken over wat zij zelf eigenlijk vinden. Hierdoor blijven ze mediawijs en laten ze zich niks wijsmaken. Hoe mooi zou het zijn als je sociale media platformen bewuster zou gebruiken.

De campagne ‘Week van de Mediawijsheid’ (5 t/m 12 november 2021) zet zich in voor het weerbaarder en bewuster maken van jezelf en anderen over sociale media. Het thema van dit jaar is ‘’Samen Sociaal Online’’ waarbij ze stilstaan wat wij echt belangrijk vinden in de online wereld. Stichting Talent and Dreams (STAD) is onderdeel van deze campagne. Senna, Jonne en Wan Dong, hebben hiervoor een interactief boek, genaamd: “Verbinding Verbroken”, bedacht. In het boek staan 52 opdrachten. Voor elke week één opdracht. Zo heb je altijd een opdracht om uit te voeren, maar neemt het niet té veel tijd in beslag. Door deze opdrachten willen zij jongeren bewuster maken van het mobiele gebruik en sociale media.

In “Verbinding Verbroken” vind je diverse opdrachten, zoals het bijhouden van je sociale media gebruik door grafieken in te vullen, hiermee houd je de hoeveelheid scrollen binnen de perken. Naast het bijhouden van de hoeveelheid van je gebruik, kan je ook een opdracht tegenkomen waarbij je bewuster moet nadenken over de foto’s en berichten die je online tegenkomt. Zo kan een opdracht bijvoorbeeld zijn om bij drie ‘perfecte plaatjes’ op Instagram voor jezelf een verhaaltje te schrijven over de negatieve dingen die de desbetreffende influencer moest doorstaan om tot de foto te komen. Een ander voorbeeld kan zijn om de drie vurigste Facebook comments die je die week tegenkomt op te schrijven en deze te weerleggen. Naast opdrachten zijn er tips en feitjes te vinden over onderwerpen zoals de filterbubbel, deepfake, fake news en cybercrime. 

Voordat Senna, Jonne en Wan Dong het boek daadwerkelijk willen uitbrengen, willen zij langsgaan bij middelbare scholen (eerste en tweede klas). De doelgroep is dan ook tieners tussen de 12-14 jaar. Dit willen zij doen tijdens de Week van de Mediawijsheid. Het idee is om een korte workshop van een half uur te geven waarbij we activiteiten doen uit het boek en in gesprek gaan met hen omtrent hun mediagebruik en invloed van sociale media op hun leven. Aan de hand van het gesprek en de activiteiten willen zij de input van de jongeren meenemen voor de inhoud van het boek. Daarnaast willen zij de jongeren ook bewust maken van hun eigen media gebruik en hoe mediawijs ze daadwerkelijk zijn.

Na het lezen en invullen van “Verbinding Verbroken” zijn de lezers wijzer over hun mediagebruik en invloed van sociale media op hun leven. De lezers hebben aan het eind van het boek hun doel behaald die ze in het begin hebben opgeschreven. Dit kan zijn: kortere schermgebruik ten opzichte van een half jaar geleden, jezelf minder vergelijken met foto’s van anderen of dat je uit je filterbubbel bent gestapt. Door “Verbinding Verbroken” willen wij dat jongeren bewuster worden van sociale media en alles wat daarbij komt kijken, zodat er een balans is tussen online en offline.

Volg ons op Instagram voor meer info.

Thema: Samen Sociaal Online
Fase: Concept fase