Heb jij ook een goed idee?

Better Together

Verschillende meningen is iets van alle tijden. Mensen hebben een eigen mening en zijn het niet altijd met elkaar eens. Soms zijn mensen zo sterk in hun mening dat ze niet meer open staan voor andere anderen wat zelfs kan lijden tot geweld. Tegenwoordig worden deze meningen ook nog eens beïnvloed door sociale media. Dit kan ervoor zorgen dat deze groepen nog sterker uit elkaar worden gedreven. Wanneer dat gebeurt spreken we van polarisatie.

Naast de verschillende groepen is er ook een middengroep. Deze groep is het niet eens maar ook niet oneens met een bepaalde stelling. Zij hebben simpel gezegd geen mening of zien goede punten in beide standpunten. Door de invloed van hun omgeving en sociale media kan deze middengroep het gevoel krijgen dat ze een kant moeten kiezen. Dat zorgt voor polarisatie wat negatieve gevolgen met zich meebrengt. Om dit probleem aan te pakken hebben Jori, Brittney en Merel Better Together bedacht.

Better Together is bedacht door Merel, Jori en Brittney. Zij zijn zelf drie jongeren die op sociale media polarisatie ervaren. Zij merken dat op sociale media en in het nieuws vaak de “harde schreeuwers” een stem krijgen. Hiermee bedoelen zij: de mensen die het meest voor of tegen iets zijn. Zij vinden het belangrijk om deze middengroep mee te geven dat ze hun eigen mening mogen houden en geen kant hoeven te kiezen.  

Better together
Better Together is een campagne die bestaat uit een online campagne en een offline campagne. De online campagne bestaat uit verschillende social media accounts met quotes, foto’s en informatie over sociale media, polarisatie en fake news. Deze content wordt in samenwerking met de zogeheten middengroep en experts gemaakt. Met Better Together wordt vooral veel positiviteit verspreid en uitgedragen dat je niet altijd een kant hoeft te kiezen.

De offline campagne bestaat uit het uitdelen van zelfgemaakte keramieken hartjes. Deze werden uitgedeeld en verspreid door Delft. Deze hartjes verwijzen met een qr-code naar de online campagne. “We zijn allemaal mensen ongeacht onze verschillen en verschillende meningen”. Als middengroep hoef je je zeker niet verplicht te voelen om een kant te kiezen! Dat is boodschap die Jori, Merel en Brittney hebben uitgedragen met Better Together. 

Sfeerschets 
Je loopt door het prachtige centrum van Delft. Je ziet overal leuke hartjes hangen. Dit geeft jou meteen een opbeurend gevoel en het wekt nieuwsgierigheid op. Je ziet een kaartje met een QR code hangen aan de hartjes en besluit deze te scannen. Je komt uit op de sociale media campagne van ‘Better Together’. Je checkt het Instagram account. Je bent nu zo enthousiast over dit project dat je besluit om de accounts te volgen. Een paar dagen later scroll je op het AD en kom je een video tegen. In de video zie je mensen die protesteren omdat ze kaas vies vinden. Je familie vind kaas ook al zo vies. Jij vind kaas niet vies maar ook niet per se lekker. Wat moet je nou? Hoor je nou bij de groep die kaas vies vind of hoor je bij de groep die kaas lekker vind? Je scrollt verder en dan zie je een post van Better Together! Deze post herinnert jou eraan dat het ook oké is om geen kant te kiezen. Je krijgt een lach op je gezicht en voelt je gehoord. Je hoeft niet altijd een kant te kiezen!

Waar en wanneer? 
De week van de mediawijsheid was dit jaar van 6 november tot 12 november 2021. Tijdens deze week deelden Merel, Brittney en Jori hartjes uit in Delft!

Thema: Samen Sociaal Online
Resultaat: Een online campagne en 300 hartjes uitgedeeld in Delft.
Fase: Afgerond