Helpen of zorgen?
Een keer de hond uitlaten, helpen met boodschappen doen of stofzuigen zal voor de meeste jongeren geen probleem zijn. Je ouders helpen met het huishouden is geen probleem zolang het niet al te vaak voorkomt. Want jongeren willen natuurlijk ook graag dingen met vrienden doen of bezig zijn met hun favoriete sport. Maar wat als helpen zorgen wordt?
Voor sommige jongeren is dit niet het geval. Zij hebben zo’n belangrijke taak in het huishouden dat ze onmisbaar zijn. Ze zorgen voor de ouders of broertjes of zusjes. Hier hebben zij een emotionele band mee, waardoor ze zich 24 uur per dag verantwoordelijk voelen. De taken die de meeste jongeren 1x per week doen, doen deze jonge zorgers minstens 8 uur per week. Jonge zorgers hebben geen tijd meer om echt kind te zijn en moeten heel snel volwassen worden. Ze hebben niet zelf voor deze taak gekozen en kunnen hun taak ook niet zomaar stopzetten. Voor jongeren is het vaak niet duidelijk of ze helpen in het huishouden of echt zorgen voor een familielid. Het kan voor jongeren van groot belang zijn dat ze weten of ze een jonge zorger zijn. Zodat ze hulp van andere jongeren of experts kunnen krijgen.
Luna, Femke, Marit en Cheyenne wilden hun zorgende leeftijdsgenoten een hart onder de riem steken en hebben daarom een campagne ontworpen: ‘Helpen’ of zorgen’. Deze campagne, bestaande uit video’s, een instagram account en een website voor jongeren vol informatie, is volledig door hen bedacht en vormgegeven. Samen met sociale partners hebben ze alle feitjes, signalen en lokale hulppunten op een rijtje gezet, en lokale sponsors hebben het mogelijk gemaakt dat de promotiemiddelen ook echt vervaardigd konden worden. Daarnaast hebben ze een jonge mantelzorger geïnterviewd om extra tips voor anderen te verzamelen en haar gevraagd haar bijzondere verhaal te delen op video. Alle resultaten hebben ze op hun website www.helpenofzorgen.nl verzameld, die nu online is! Wat een mooi, bijzonder en lief project, wij zijn super trots.
Resultaat: helpen of zorgen campagne, inclusief promotiemiddelen en website
Fase: afgerond